Op vakantie met de elektrische auto; 3.000 km door Frankrijk

Er verschijnen vele berichten over mogelijke laadproblemen met elektrische auto’s in het buitenland. Klopt dat? We hebben eind juni / begin juli zelf ongeveer 3.000 km door Frankrijk gereden. Via de Jura naar de Cote d’Azur en via de Ardeche terug naar Nederland. Samen met enkele lokale verplaatsingen een rit van 3.000 km. Totale laadkosten: € 218,-. Dat is het dubbele van het tarief in 2020 maar nog steeds veel voordeliger dan met een benzine of diesel auto.

De vraag is of het eenvoudig was de auto op te laden. Het antwoord is zowel ja als nee. Dit rit hebben we gemaakt met een Tesla en dan heb je eigenlijk geen enkel probleem. Je voert de eindbestemming in en de Tesla software regelt je laadpunten onderweg; Tesla Superchargers wel te verstaan. In 20 tot 30 minuten ben je weer onderweg. In de praktijk betekent dit dat je gewoon 130 km per uur kunt rijden met de airco aan en je om de 2 ½ tot 3 uur even stopt om te laden. Prima gelegenheid om een koffie te drinken of wat te eten. Geen gestress of gejakker meer en steeds uitgerust aankomen. Even de knop omzetten en je vind het heerlijk om op deze wijze te reizen. Bijna overal in Frankrijk vind je binnen een straal van 40 km een Tesla Supercharger. Daarnaast zijn er ook zogenaamde Tesla Destignation laders bij hotels, campings e.d. Die laden met lagere snelheid maar ook daar kun je kilometers bijladen. Tesla voordeel 2; je hebt geen laadpas nodig. Een Tesla lader herkent je auto en je kunt direct het laden starten. Afrekenen gebeurt via je Credit Card die bij Tesla bekend is.

We hebben 2 keer geprobeerd bij een universeel laadstation te laden, niet omdat het nodig was, maar om het uit te proberen. We gebruikten daarvoor de geactiveerde laadpas van Shell (Newmotion). Dat lukte dus niet. Voor ons geen probleem maar voor de niet Tesla rijder wel stress. Er zijn in Frankrijk nog vele private label laadstations die niet aangesloten zijn bij een netwerk. Je hebt daarvoor een abonnement nodig of een andere laadpas. Voor dat je met een andere EV dan een Tesla op vakantie gaat is het handig je route uit te stippelen om te zien waar zich de laadstations bevinden die je laadpas(sen) accepteren. Dan voorkom je ergernis. Het is ook best wel leuk een uurtje vooraf te besteden om de laadmogelijkheden op te zoeken zodat je deze bij de hand hebt tijdens je vakantie.

Dan blijft nog het aspect over van de laadkosten. Die kunnen behoorlijk verschillen. Je kunt zomaar 1 ½ x meer moeten betalen dan een Teslarijder bij een Tesla lader.

Vakantie is een periode om uit te rusten. Dan wil je geen onnodige laadstress en dat hoeft ook niet. Kwestie van voorbereiding als je geen Tesla hebt. Laten we het probleem niet groter maken dan het is. De meesten rijden 1 x per jaar een grote vakantie rit. Je geniet het hele jaar van voordelig en duurzaam autorijden met een EV. Maak van je vakantierit iets speciaals en heb profijt van een korte voorbereiding.